Wednesday, March 11, 2015

Service Hardware și Software

Marea parte a problemelor care apar în zona de IT sunt legate de comunicare. Cele mai multe discuții fac referire la relația cu clientul … și de aici și cele mai bune poante.
Chiar dacă nu am mai scris de mult, asta nu înseamnă că nu am citit comentariile voastre. Așa mi-a venit și ideea materialului de față… despre ce și cum se face service IT. Când avem probleme, întrebăm. Pentru a obţine însă un răspuns plauzibil nu este de ajuns să întrebi.
Am citit de curând, că acest răspuns este în părţi egale, ştiinţă şi noroc. Eu aş spune că ţine în primul rând de informaţie. O informaţie/informare completă poate să ducă la o soluţie de succes.

Hardware


Așa că înainte de a cere să ți se rezolve o problemă ar trebui să specifici de la bun început câteva detalii tehnice, pe care le regăsiţi în ceea ce noi numim Fişa echipamentului
  • Tip echipament (PC, laptop, tablet, server)
  • Firma (dacă nu este un brand îl notați ca “noname”)
  • Model sau “part number – PN” (este foarte important mai ales la echipamente mobile)
  • Placa de bază (modelul plăcii de bază furnizează cele mai multe informații privind compatibilitatea componentelor)
  • CPU/Procesor (producător, model)
  • Memorie (tip, firma, capacitate)
  • Hard disk (tip, firma, capacitate)
  • Sursa de alimentare (capacitate)
Dacă dețineţi un număr mai mare de echipamente cu sau fără probleme, completați câte un formular pentru fiecare în parte. Informațiile hardware ar trebui să fie notate separat, imediat după achiziționare, deoarece se pot șterge/deteriora în timp. De asemenea, dacă faci parte din utilizatorii care nu știu să găsească aceste date cere ajutorul pentru a le nota și a le avea disponibile în orice situație.

Condiţii utilizare echipament

Chiar dacă vi se pare că sună “dubios” trebuie să luați în calcul şi următoarele elemente:
Căldură. O temperatură ridicată în încăpere (vezi lunile de vară sau poziţionarea echipamentului în apropierea unei surse de căldură) atrage o creştere a temperaturii procesorului şi chiar dacă nu o să ducă la arderea lui, va duce sigur la o scădere a capacităţii de procesare. Căldura şi folosirea unei surse de alimentare slabe (pentru obţinerea unui preţ bun pe sistem “producătorii” fac rabat de la calitatea unor componente) pot umfla (la propriu) condensatorii de pe placa de bază. Rezolvarea ar putea veni din montarea de ventilatoare pe carcasă, schimbarea sursei pe o variantă mai mare şi (doar pentru specialişti) înlocuirea condensatorilor.
Praf. După părerea mea este inamicul nr. 1 pentru echipamente. “Înecarea” ventilatoarelor (sursă, procesor, placă video) atrage după sine arderea componentelor. Astfel, o componentă de câţiva euro poate să distrugă întreg sistemul de calcul. Până la variante “distructive”, efectul care îl întâlnim cel mai des este zgomotul (de obicei la pornire, sau permanent în cazurile fără scăpare). Atenţie! Zgomotul mai poate fi dat şi de o poziţionare defectuoasă a cablurilor în apropierea ventilatoarelor.
Căderi de tensiune. Sunt zone în ţară unde problema calităţii furnizării curentului electric lasă de dorit. În acest caz pierderile depăşesc zona placă de bază, procesor, ajungând la pierderea datelor din suporturile de stocare (ex. Hdd). Rezolvarea presupune investiţia într-o sursă neintreruptibilă de curent (UPS).
Îl mutaţi des? Mutarea echipamentului poate duce la desprinderea componentelor de pe placa de bază (memorii, placă de reţea, placă video).
Alimentarea echipamentului la curent electric. Astfel, prima referire în orice manual de utilizare se va face la acest “amănunt”. În cazul în care vreţi să interveniţi în echipament, asiguraţi-vă că acesta este oprit şi deconectat de la reţeaua de curent. De asemenea, asiguraţi-vă că v-aţi descărcat de energia statică (ex. atingeţi un corp metalic cu împământare sau un calorifer).
Accesul la calculator. Sunt probleme minore, medii şi majore. Problemele minore şi medii clientul ar prefera să fie rezolvate cât mai repede cu putinţă, fie intervenind personal, fie apelând un specialist.
Atenţie! O problemă din aceste categorii poate să devină majoră printr-o tratare superficială. Dacă apelaţi la un specialist, luaţi în calcul şi următoarea întrebare: Vă puteți dispensa de echipament pe o perioadă de timp? Marea majoritate a service-urilor autorizate se execută la sediul firmei şi intră într-o listă de aşteptare. Dacă problema este majoră (echipamentul este “mort” – nu poate fi folosit deloc) atunci această problemă nu se mai pune… necesitatea reparării (cum – necum) este prioritară.
Sfat! Dacă nu sunteți voi cei care vă instalați sistemul de operare, cereţi celor care o fac să partiționeze hdd-ul în cel puțin două partiții (una pentru sistem de operare și aplicații, una pentru datele dumneavoastră – indicat ar fi să aveți și o a treia pentru o imagine de restore ).
Alte informații. Aici răspunsul vine strict de la client… Nu ezitaţi să daţi toate detaliile, dar să nu omiteţi ce este mai important (ex. Am vărsat sucul pe tastatura laptopului).
Atenție! Înainte de a face service pe echipament, indicat ar fi să vă faceți back-up la date pe un suport extern. Prin back-up salvaţi în vederea recuperării, datele sistemului şi ale dvs. Teoretic se face în mod regulat/periodic, dar în caz de intervenţie ideal ar fi ca aceste date să fie cât mai recente.
Chiar dacă nu credeţi, intervenţiile hardware sunt mai puţin numeroase decât cele software. Diferenţa este că pentru problemele software găsim mai multe “ajutoare” în preajmă, decât pentru cele hardware. Dar există şi întrebări fără răspuns… şi atunci…

Software

Nici aici nu scăpăm de o fişă. De data asta, de software.
  • Sistemul de operare (Windows, Linux – la MAC OS mai rar), variantă, versiune 32/64 bit
  • Pachet Office (producător, versiune)
  • Programe Antivirus (care şi mai ales câte)
  • Client E-Mail (cont personal/de firmă)
  • Browser Web (care, ce versiune)
Nu uitați! Chiar dacă problema pare a fi una de tip software, cereți și configurația hardware a sistemului. Multe erori ale sistemului de operare apar datorită problemelor cu memoria RAM.
Ca de obicei, în afară de fişă mai intervin câteva întrebări (de multe ori neplăcute sau cel puţin fără de răspuns):
  1. Aveți soft cu licență?
  2. Când ați făcut ultima dată update-urile sistemului de operare?
  3. Jucați jocuri? Ce jocuri? Care este sursa acestora?
  4. Lăsaţi şi alţi utilizatori să navigheze pe Internet? Care este probabilitatea ca aceştia să utilizeze site-uri neacademice?
  5. Aţi instalat de curând un program nou? Ce şi de unde l-aţi obţinut?
  6. Programul antivirus când l-aţi utilizat ultima dată (up-date, scanare)?
  7. Folosiţi des fişiere de la terţe persoane (via USB)?
  8. Deschideţi toate mailurile sau faceţi selecţie funcţie de expeditor?
  9. Chiar este necesar să aveţi deschis modul de previzualizare automată a e-mail-ului?
  10. Câte aplicaţii “absolut necesare” aveţi instalate şi adăugate în Start-up? Toate sunt instalate de pe Internet? Cum? Nu ştiaţi?

Probleme apărute

Cea mai des întâlnită problemă la utilizatori este ne-adaptarea softului (trebuie să recunoaștem 90% piratat) la configurația hardware existentă. Cu alte cuvinte, ne instalăm ce este mai nou pe piaţă, dar ne cumpărăm echipamentul de câţi bani dispunem. Nu vă luaţi după minimum necesar pentru instalare, verificaţi înainte pe Internet care sunt parametri reali în care funcţionează softul, şi astfel comparaţi cu hardware-ul de care dispuneţi.
O altă problemă este folosirea soft-ului piratat. Un utilizator este interesat atât de funcţionalitatea şi întreţinerea echipamentului cât şi de siguranţa şi integritatea informaţiilor stocate şi utilizate. Existenţa softului cu licenţă (măcar a sistemului de operare, asta dacă nu vrei să treci pe o variantă Linux – eu recomand Ubuntu, pentru început) nu este o garanţie pentru utilizator (nu cred că este vreun sistem de operare care să garanteze – decât în anumite limite şi condiţii) pentru siguranţa şi integritatea informaţiilor stocate şi utilizate, dar pot să asigure o mai bună funcţionalitate şi întreţinere a echipamentului.
Cum nu putem utiliza softul fără hardware, trebuie avut în vedere, la instalare, utilizarea driverelor compatibile cu sistemul de operare folosit (recomand utilizarea celor de pe site-ul firmei producătoare).
Mai este o zonă care crează multe semne de întrebare – utilizarea programelor (ex. a aplicaţiilor de tip Office), dar aici intervine, de fapt, lipsa cunoştinţelor. Răspunsul la aceste întrebări poate veni din utilizarea informaţiilor de pe net (articole, tutoriale, e-learning).
Aşa cum spuneam la început, informaţia/informarea corectă contează. Ironia sorţii – toţi avem nevoie de informaţii.